Yes!

Foto: Grafiko.dk
 YES! vi skal sgu til Sæby!
"Hvad sker der da i Sæby" spørger du måske så? Jo, i Sæby er der DcH A-konkurrence den 8.juli. Det er sådan at det i år har været lidt bøvlet at komme til A-konkurrencer i DcH, dels fordi der kun er 3 kredskonkurrencer på Sjælland (der plejer vist nok gerne at være 4-5 stykker), og at der generelt er en del A-hunde i år, og de prøver der har været i de andre kredse har været med deltager begrænsning, det har været lidt forskelligt om man har skulle være hurtig til at tilmelde, eller om man har skulle være heldig i lodtrækning.
Foto: Grafiko.dk
 Konkurrencen i Sæby bliver vores 4. konkurrence i år, og nummer 2 i Jylland, da vi jo også var så heldige at DcH Langå valgte at lade alle A-hunde stille op til deres konkurrence, vildt flot!
Det kræver en del at lave en DcH konkurrence. Jo højere klasser (A og især E kræver rigtig meget) der skal stille op, jo mere jord, flere hjælpere og mere tid i forvejen er der brug for.
Så selvom man som hundefører ærger sig, forstår jeg godt  at nogle konkurrenceudvalg i klubberne vælger at lave begrænsning.
Foto: Grafiko.dk
 Ikke desto mindre glæder jeg mig så meget! Jeg tænker ikke i resultater, jeg HÅBER at vi klarer os godt nok til at komme i E-klassen til næste år, men jeg forventer ikke noget.
Målet med Sæby er at JEG skal være en bedre, mere skarp fører end jeg var i Herfølge. Vi har arbejdet videre med den døde genstand i runderingen, jeg har eksperimenteret og synes at jeg er blevet klogere på hvordan jeg skal forholde mig til en konkurrence, og jeg GLÆÆÆDER mig til at se om jeg har trænet/gættet rigtigt.
Vi har også trænet en masse på spor, Findus gik over sidste genstand i Herfølge i april (vores seneste A-konkurrence), og det har jeg selvfølgelig også trænet en masse på.
Findus gik ikke over den sidste genstand fordi han ville pisse på mig eller mine "krav", Findus gik over den sidste genstand fordi jeg ikke har lært ham at sætte farten ned, at jeg ikke har lært ham at der kan komme noget vigtigt lige efter en spids eller et knæk. Og at jeg ikke har trænet ham godt nok til at være udholden og opmærksom sidst på et A-spor. Løsningen er ikke at blive sur, skuffet eller vred på Findus...det er heller ikke løsningen at blive vred på mig selv!

Løsningen er at se den adfærd der er, og forholde sig til hvordan den kan ændres. Det er ikke med følelser, men med konkrete metoder der afprøves og hvor evt. ny adfærd vurderes...fik jeg det jeg ville, tror jeg, at jeg er på vej til at få den adfærd, jeg gerne vil have, hvis ja...forsæt, hvis nej...læg hovedet i blød igen.
Selvfølgelig er det da RØV når man lige kommer til at stå der og  mangle sidste genstand pointmæssigt i forhold til at få anden oprykning, men den viden jeg har fået ud af ikke at have trænet min hund "godt nok" inden konkurrencen er jo ubetalelig, jeg er virkelig en person som lærer så meget når jeg står i en situation, fremfor hvis jeg skal tænke mig frem til den. Så det er altså dyrt på point, men virkelig gavnligt for min udvikling som hundetræner.

Foto: Grafiko.dk
..og jeg vil vædde med, at ligegyldigt hvor meget Findus og jeg vi strammer os an i Sæby, så bliver der MINDST een ting vi kan tage med hjem og lege med inden vi skal til konkurrence igen i Helsingør i september :-) og det er super duper fedt! Findus bliver IKKE min sidste hund, så der skal gerne være noget, som jeg kan gøre endnu bedre, næste gang jeg skal træne en DcH hund op...og jeg har allerede lært så meget af ham i det års tid vi nu har gået til konkurrencer i A-klassen! så mange overvejelser og tanker, sommetider også dyb frustration, fordi jeg ikke rigtig har kunnet bryde min egen adfærd, og på den måde heller ikke får ændret Findus'. Heldigvis bliver han hverken sur på mig, eller kalder mig elendig, doven eller noget andet...han stiller glad op, med det største smil i fjæset HVERGANG jeg siger "skal vi lave noget"...det er fandme venskab der batter, og jeg vil gøre alt jeg kan for at følge hans forgangseksempel! 

God træning derude, husk hvor meget de hunde giver os viden og læring om os selv som mennesker, det er guld værd! Så husk at takke dem :-) 


Følg gerne min hundeskole på Facebook: 



Kommentarer

Populære opslag