Alle hunde er forskellige...

....... og Findus er bestemt ingen undtagelse...
Smukke dreng! 
Det er så sjovt hvor meget man kan lære når man får en ny hund, der er jo vild forskel på hvad race man har valgt, gener og personlighed. Vi træner jo sammen med Findus' søster Kida, og det er sjovt at se hvor forskellige de to hunde er, noget som virker simpelt for den ene har den anden svært ved og omvendt.
Derudover er der jo forskel på hvor vi vil hen med vores hvalpe, hvor hurtigt osv.


 Denne hvalpe omgang har jeg valgt at ville have relationen på plads til min hund, han skal NOK nå at lære det jeg synes han skal, med det i mente at jeg har valgt en hund som modnes sent (lidt lige som med Emma), en hund som let stresser op, og han det gør han især mens han arbejder, ikke så meget når han ser andre arbejde.

Det er noget jeg skal tage med i mine overvejelser for mål og planer med ham.

Jeg vil langt hellere tage det roligt og have en glad hund, som muligvis kunne være blevet lydighedschampion 2 år tidligere, men som så til gengæld kan forsætte med at arbejde i eliteklassen resten af livet, fordi han har fået lov at lave det han synes er sjovt i små doser...

Jeg tror ikke jeg nogensinde tidligere har haft en hvalp som i 13 ugers alderen har kunnet så få signaler (verbale) som Findus kan, tror nærmest kun han kan sit navn og så signalet til at lægge sig ned og slappe af. Vi arbejder med at få sat signaler på de momenter han kan, men det går ikke så stærkt når man kun træner 1-2 x 3 minutter om dagen.

Tilgengæld får vi virkelig noget ud af træningen, NÅR vi træner øvelser. Og hvile er et effektivt "dopingmiddel" i træning :-)

I dag har han været ude at gå spor. Det er 1,5 uge siden sidst, og han gik fint, han går lidt af med vinden, men kommer selv tilbage på sporet, han er meget målrettet, og allerede inden sporet var han i gang med næsen, det er super fedt.

Det går stille og roligt, og sommetider må vi træne at være rolig i nærheden af træningsrekvisitter fordi han simpelthen kammer over bare ved synet af baljen eller murstenene... :-) Attitude er FEDT, men det må ikke blive ALT for meget :-)

Kommentarer

Populære opslag